Monday 28 May 2012

GANJARAN BAGI ORANG YANG BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH SAW




KELEBIHAN/GANJARAN BERSELAWAT !

Selawat iaitu "Allahumma solli ala Muhammad" boleh dibaca di mana2 dan bila2 sahaja . Selepas SOLAT sebaiknya, sebelum tidur dll . "Berselawatlah ke atasku di mana saja kamu be...rada, sesungguhnya selawat kamu itu sampai kepadaku.".

-> "Barang siapa berselawat ke atasku satu selawat, nescaya Allah akan membalasnya dengan sepuluh selawat, mengangkat kedudukannya sepuluh darjat, mencatatkan baginya sepuluh kebajikan dan menggugurkan daripadanya sepuluh kejahatan."

-> "Orang yang mendapat syafaatku (pertolongan) pada hari kiamat ialah orang yang banyak berselawat ke atasku."

-> "Sesiapa yang mengucapkan "Allahumma solli ala Muhammad (Ya Allah, Ya Tuhan! Sampaikanlah selawat atas Muhammad) dan kurniakanlah kepadanya kedudukan yang dekat kepada-Mu pada hari kiamat", maka dia pasti akan mendapat syafaat-Ku."

Antara hadis yang menjelaskan hal ini ialah :

- “Hinalah orang, yang apabila (nama) aku disebutkan di hadapannya, maka dia tidak berselawat atasku.”

- “Sesiapa berpaling daripada berselawat ke atasku ketika aku disebutkan di depannya, kelak dia akan dipalingkan daripada jalan menuju syurga."

Rasulullah berpesan agar kita memperbanyak selawat terutama pada Jumaat. Ini bertepatan dengan hadis yang bermaksud: “Perbanyaklah berselawat ke atasku pada hari Jumaat, kerana sesungguhnya selawat umatku dibentangkan kepadaku pada tiap-tiap hari Jumaat. Orang yang paling dekat kedudukannya kepadaku ialah orang yang paling banyak berselawat atasku.”

*KELEBIHAN SELAWAT PADA HARI JUMAAT :-

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=393266387360437&set=a.391855127501563.87692.391838660836543&type=1&theater

Sumber :-> http://tigosotigo.blogspot.com/2008/09/ganjaran-selawat-ke-atas-rasulullah-saw.html

No comments:

Post a Comment