Wednesday 28 November 2012

Checklist Sebelum Keluar Rumah ! (PEREMPUAN)




Berbicara mengenai keselamatan.

Melihat kes-kes yang meningkat, membuatkan saya terfikirkan apakah usul asal masalah. Akhirnya Allah swt tunjuki satu hakikat yang tidak pernah berubah..

"Dan jika Allah menimpakan suatu bencana kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali dia. Dan jika Allah mengkehendaki kebaikan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberik
an kebaikan kepada siapa saja yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNYa. Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang. [Surah Yunus, ayat 107]

TIDAK keluar malam dan sewaktu dengannya hanyalah usaha dari kita. Namun perkara yang juga penting untuk kita sama-sama ingatkan adalah bagaimana sifir di sisi Allah. Yang mana segalanya kembali di bawah kekuasaanNya.

Ada beberapa perkara yang penting untuk kita sama perhatikan sebelum melangkah keluar rumah:

1. Niat kita keluar rumah. Untuk tujuan yang baik atau tidak.

2. Pemakaian kita. Adakah menepati syara' atau tidak. Cukup sekadar bertanya pada diri. "malaikat mana yang akan mencatit?"

3. Pergantungan kita terhadap Allah swt sehari-hari bagaimana? Bukan sekadar sewaktu menghadapi kesusahan, tapi lebih dari itu. Jadi jangan lupa untuk berdoa sebelum keluar rumah. :)

اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ

Maksudnya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada sesat atau disesatkan , tergelincir atau digelincirkan, menjadi zalim atau dizalimi, menjadi jahil atau dijahilkan dariku.

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِالله

Maksudnya : Dengan nama Allah aku bergantung kepada Allah, dan tiada daya dan upaya kami kecuali dengan keizinanMu ya Allah.

4. Tidak dilupakan kepada segala aspek luar yang kita usahakan.

InsyaAllah kheir

Jom pakat sebarkan kebaikan. Moga amalan kita yang kurang dapat tampung dengan amalan orang lain.

No comments:

Post a Comment